Repertory Cinema és a mozi neo-aranykora

Repertory Cinema, avagy a mozi története

2016-ra végleg magához tért a több, mint 10 évet kómában töltő mozi, sőt egy új formát is felvett Repertory Cinema képében. Ezután a hosszú időszak után újraéledni látszódik a film elsődleges megjelenítési formája, a Filmszínház.

Tisztán emlékszem 1986 telére, amikor is szüleim elvittek egy délutáni vetítésre. Nem mást néztünk, mint az 1962-es Szovjet Kétéltű embert.

keteltu ember Repertory Cinema

Mihail Kozakov a Kétéltű ember c. filmben

 

Az akkor már 24 éves film erejéből mit sem veszítve nyomott a szék háttámlájába. A mozi tetszhalott állapotáig (2000-es évek eleje) és utána is rengeteg filmet volt módom megnézni. Voltak köztük main stream, kőkemény blockbuster filmek, művész filmek az egészen rövidtől, a 9 órásig. Volt amikor csapatostul mentünk, volt amikor egyedül ültem be egy-egy előadásra.

Egy dolog számított: a kereplő hangon forgó 35 mm tekercs, rajta több km filmmel.

Bejátszott persze még a popcorn illata és íze is, valamint később a tengerentúlról átigazolt nachos és a különböző nyaflatyok is.

1995-ben Székesfehérváron a Köztársaság Moziban volt szerencsém megnézni David Fincher mesterművét.

Nem Mark Zuckerberg életrajzi filmjére gondolok. Hát persze, hogy a Hetedik-re, az akkor már veterán játékosnak számító Morgan Freemannel és az akkoriban szárnyát bontogató Brad Pittel.

A sors gyönyörű játéka, hogy 21 évvel később ez a film újra terítékre került és mint akkor, most is telt házzal mentek az előadások, de már Repertory Cinema stílusban.

Üzemelt akkoriban Székesfehérváron egy Petőfi nevét viselő két szintes (erkélyes) kis mozi. A kilencvenes évek végéig nem számított, hogy milyen filmeket vetítettek, hétről-hétre teltházasak voltak az előadások. Legyen az a Gömb c. Barry Levinson földönkívűli sci-fi-je, vagy a 11 Oscar díjas “mézes tekercs” Mr. Cameron-tól mind mind üres hely nélkül futottak.

Szép Lassan megérkezünk  a blog bejegyzésben beharangozott repertoár mozik világába, de előtte menjünk vissza az időben és képzeljük el, hogy 2000-et írunk. Éppenhogy túl vagyunk Y2K őrületen. Kiderült, hogy mégsem omlik össze a komplett számítógépes rendszer, magával rántva ezzel az egész világot. Ellenben mozikba került a Gladiátor c. ugyancsak Ridley Scott által rendezett becses darab.

Gladiator Oliver Reed Repertory Cinema

Oliver Reed (R.I.P.) a Gladiátor forgatásán

Megvettem hát a jegyet – ahogy azt tettem amióta csak az eszemet tudom – és beültem az előadásra. Mivel a film teljesen magával ragadott (azóta is nagy kedvencem ez a “szandálos” mozi)

csak a végén lettem rá figyelmes, hogy a több száz férőhelyes moziban összesen talán 10 lehettünk.

“Érdekes” egybeesés, hogy pont amikor elkezdtek gomba mód szaporodni a Multiplexek, kezdtek el egyre kevesebben járni moziba. További befolyásoló tényező lehet a kalóz filmek nagyméretű elterjedése az internet jóvoltából. Ezzel elkezdődött egy sötét, üresen pangó nézőterek által uralt korszak.

Sokat ne időzzünk ebben a sötét korban, ugorjunk tovább egészen 2010-ig, amikor

egyik kedves barátom meséli, hogy van egy film, amit egyszerűen nem tudnak megnézni moziban, mert nem kapnak rá jegyet.

Ez a film az Eredet volt Christopher Nolan-tól. Nem csak rendezte a filmet, de írta is a történetet. Egy zseni! Miért? Mert aki a szuperhős bőregér sztoriját úgy tudja egy trillogiába gyúrni, hogy a részek egymás után nem hogy gyengülnek, de kőkeményen erősödnek, ráadásul megcsavarja egy ultra realisztikus való világ hangulatú atmoszférával, na az a valaki nem lehet más, csak zseni.

Christopher Nolan On The Set Repertory Cinema

Christopher Nolan a Batman forgatásán

Ha nem is pontosan ez a film volt a fordulópont, nagyjából ezt a 10 évet kellett kivárni ahhoz, hogy újra telt házas előadásoktól legyenek hangosak a bloggerek és újságírók cikkei.

A nézők ugyan visszatértek, de a mozik teljesen megváltoztak.

Manapság Multiplex menü van popcorn-nal, vagy nachos-sal, a lényeg, hogy SUPER SIZE legyen az adag.

2015-ben aztán jött a nagy ötlet: Kerüljenek újra NAGY, RÉGI KLASSZIKUSOK a mozikba.

El is kezdték vetíteni a régi nagyokat szépen sorban.

Sajnos a Nyolcadik Utas A Halál c. alap sci-firől lecsúsztam, de a folytatását már első sorban néztem a székesfehérvári Barátság nevű 60 férőhelyes kis klub moziban, ahol korábban már oly sok remek filmet láttam. Nagy élmény volt ez, ugyanis  a nyolcvanas évek elején, amikor az első részt (Alien) vetítették a mozik, szüleim együtt nézték meg a filmet Budapesten a Kossuth Moziban, miközben édesanyám hasában már ivódott belém Mr. Scott tudományos fantasztikus filmek alaptézise.

Szűk 30 évvel később nem tettünk másképp mi sem és kislányunkkal várandós feleségemmel végig “izgultuk” immár a Bolygó Neve Halál c. filmet (Aliens) Repertory Cinema volt ez a javából.

Aliens James Cameron On Set Repertory Cinema

James Cameron az Aliens forgatásán

 

Itt vagyunk, megérkeztünk. De mi az a Repertory Cinema?

Ha engem kérdeznek, maga a filmes paradicsom! Kult és klasszikus filmek vetítésére szakosodott leporolt öreg mozikban történő vetítés esetleg egy kis kocsmahangulattal megspékelve.

Képzeljük el, hogy mögöttünk forog a 35-ös, előttünk pedig lazán besétál a vászonra  Clint Eastwood és Lee Van Cleef. Mindezt úgy, ahogy Sergio Leone megálmodta 1966-ban.

A Jó, a rossz és a csúf Repertory Cinema

Clint Eastwood | A Jó, a Rossz és a Csúf

Vagy ahogy Woody Allan gutaütést kap a moziban a saját filmjében egy okoskodó filmtörténetet tanító tanár miatt. És még a mókusok elé sem vetik. Annie Hall egy Repertory Cinema keretén belül. Libabőr! És akkor még nem beszéltünk a Fargoról, vagy a gangster rapperek által legtöbbet idézett Scarface-ről. Itt az idő beülni egy jó kis filmre a Bem moziban. A felhozatal ígéretes, nézők szép számmal akadnak.

Az már csak hab lenne a tortán, ha sikerülne megszerezni a Kutyszaorítóban egyetlen 35 mm-es kópiáját Mr. Tarantinotól.

De miért lehet ennyire népszerű “lepattant” moziban ősrégi filmeket nézni?

Némi köze van a dolognak a Grindhouse típúsú vetítésekhez.

Grindhouse mozi Repertory Cinema

Grindhouse mozi

Ezeken a vetítéseken többynire elnyűtt “B”, esetenként “ZS” kategóriás filmeket vetítettek a 70-es évek Amerikájában. Többnyire horror filmeket vagy más trash jellegű alkotást mutattak így be. Általában 2 előadás közül lehetett választani, de volt olyan este is, amikor egymás után vetítették le a filmeket.

A Grindhouse és repertoár mozik hangulatában van némi hasonlóság, de a

repertoár mozik legnagyobb becsalogató ereje a nosztalgia megidézésében van.

Köztudott, hogy ami a múltban történt, az csak jó lehet és az idő megszépít mindent. Manapság felgyorsult világunkban minimum 3D, de akár 4D vetítésekre is lehet helyet foglalni, ami nem feltétlenül mozgat meg a minden filmrajongót, főleg nem a nagy fanatikusokat. Hollywood olyan szinten pörgeti csúcsra a digitális filmkészítést, hogy pl. Robert Zemeckis a 2000-es Számkivetett óta csak 2012-ben készített élőszereplős, egész estés mozit. Ez a Denzel Washington féle Kényszerleszállás volt. Ha egy olyan nagy kaliberű rendezőt, mint Robert Zemeckist, képes volt a digitális világ ilyen szinten beszippantani, nem kérdés, hogy miért vannak annyira rákattanva a tengerentúlon erre az új formátumra.

Hál istennek vannak azért olyan “őrült” (A szó minden pozitív értelmében) figurák, mint például Quentin Tarantino,

Quentin Tarantino On Set Repertory Cinema

Quentin Tarantino akcióban

aki nem elég, hogy a régi iskola szerint forgatta legújabb filmjét, az Aljas Nyolcast, de ráadásul belenyúlt egy olyan, régen elfeledett formátumba, ami már jó 60 éve csak nagy ritkán használnak a mesterek, ami nem más, mint az ultra széles 70 mm-es film. Legutoljára a The Master c. Paul Anderson Thomas mozi készült ily módon 2012-ben. (R.I.P. Philip Seymour Hoffman)

Végezetül pedig döntsön mindenki saját belátása szerint, hogy egy Bosszúállókat néz meg, vagy egy 20 éves Fargot. Az biztos, hogy a mozi neo-aranykorában nem nagyon fogunk üres székeket találni magunk körül.

Like-old a Facebook oldalunkat és kövess minket a HD|a Twitteren.

1 válasz

Írd meg amit gondolsz a cikkről

Szeretnél válaszolni?
Számítunk a véleményedre!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük