Magyarország, ahogy a madarak látják | Kőröshegyi Völgyhíd

Kőröshegyi Völgyhíd, ahogy a madarak látják

Előre is elnézést kérek azoktól a kedves olvasóimtól, akik ebben a bejegyzésben csak és kizárólag száraz és unalmas tényeket szerettek volna olvasni a Kőröshegyi Völgyhíd-ról. Mint minden bejegyzésem ez a mostani is tele lesz filmes utalásokkal – amik persze szorosan kapcsolódnak a címben megnevezett témához – és természetesen egy drónos felvétellel.


Sok éves huzavona után 2004-ben végre valahára elkezdődhettek a a Kőröshegyi Völgyhíd munkálatai

Arról ebben a bejegyzésben nem fogok írni, hogy miért kellett ennyit várni a munkálatok kezdetéig. Erről számos cikket és leírást lehet találni az interneten, többek között a Wikpedia erre vonatkozó oldalán is. E helyett inkább az igazán érdekes tudnivalókat, a híd sajátosságait, valamint személyes tapasztalataimat szeretném megosztani,

meg persze a remek kis légi felvételt, ami többet ér 1 000 szónál!

Családi vonatkozás

Mivel édesanyám Somogy megyében él, “menetrendszerűen” közlekedünk a Budapest – Igal szakaszon. Igal az M7-es autópálya Bálványos lehajtójától 45 km-re található Somogy megye szívében. Igal város több mindenről is híres, de leginkább a gyógyvize miatt látogatják az emberek.

Egészen 2007-ig a menetidőnk – az autópályát akkor még Szántódnál elhagyva – jó 20 perccel és 10 km-el tovább tartott, mint most, cserébe viszont 3 évig folyamatosan figyelhettük a híd építési folyamatait. Első ránézésre, amikor elkezdték 2 oldalról egyszerre építeni a Kőröshegyi Völgyhidat, nem nagyon hittünk benne, hogy egyszer majd össze fog érni a két vége és pont ott, ahol kell.

Kőröshegyi Völgyhíd építése

forrás: hidepito.hu Kőröshegyi Völgyhíd építése

De aztán ahogy teltek a hónapok, évek, láttuk, hogy itt nem holmi barkácsolásról van szó.

Ezek a srácok tényleg tudják, hogy mit csinálnak.

Kőröshegyi Völgyhíd építése

forrás: hidepito.hu Kőröshegyi Völgyhíd építése

Jöjjenek a filmes utalások a Kőröshegyi Völgyhíddal kapcsolatban

Tudniuk is kellett, hiszen az 1872 méter hosszú, 88 méter magas (a völgyhíd legmagasabb pontja) híd úgy áll a Balaton déli oldalán, mint ahogy egyik híd sem a Kelly Hősei c. filmben. Film rajongóként nem készülhet egyetlen bejegyzés sem filmes utalások nélkül. Nincs ez másképp most sem, de hát hogy is lehetne, amikor Csodabogár (Donald Sutherland által megformált karakter)

“Ez még Áll”

tömör és rövid tényszerű megállapítása mindenféle csavar nélkül illik jelen témához.

Az már más kérdés, hogy a film következő pillanatában porig bombázzák a németek azt az “álomszép vasúti hidat” 🙂  A Kőröshegyi Völgyhíddal kapcsolatban ez fel sem merülhetett. A munkások egész biztos, hogy távol tartották magukat mindenféle negatív kisugárzástól. Egyenlőre ennyit Kelly-ről és hőseiről.

Térjünk vissza a híd elképesztő paramétereihez. A Kőröshegyi Völgyhíd megépítéséhez

18,5 kilométernyi cölöp, 26 340 köbméter vasbeton gerenda és 16 620 tonna betonacélra volt szükség. A hidat összesen 16 pillér tartja, melyek össztérfogata 15 330 köbméter.

Egy ilyen vállalkozás nem kevés költséggel jár.

A Kőröshegyi Völgyhíd kivitelezési költsége 51 milliárd forintba került.

További érdekesség, hogy a völgyhíddal együtt átadott 14 km hosszú autópálya szakasz 76 milliárd forintba került. Ebbe a szakaszba beletartozik a fő híd mellett még egy 300 és egy 168 méteres “mini” völgyhíd is.

Akarva, akaratlanul is eszembe jut még egy monumentális film alkotás, ha már híd építés a téma. Ez pedig nem más, mint

az 1957-es Híd a Kwai folyón c. 7 Oscar díjas klasszikus.

Nemrég meg is néztük kis családommal ezt a közel 60 éves maratoni eposzt, a maga 161 percével és bizton állíthatom, hogy nem  “szórakoztunk” rajta kevésbé, mint bármely mai CGI mozin.

Sőt a legutóbbi Hollywoodi katasztrófa film – amit volt szerencsénk végig feszengeni, a Törésvonal c. Mr. Dwayne Johnson főszereplésével készült igazi popcorn mozi – szó szerinti katasztrófa film volt.

Itt azért meg kell jegyeznem, hogy ennek ellenére imádjuk Mr. Sziklát úgy, ahogy van! 🙂
Össze sem hasonítható a két alkotás. Ezt a témát boncolgattam bővebben a Repertory Cinema bejegyzésben.

Felülről ugyan be tudjuk mutatni a Kőröshegyi Völgyhid-at,

de belülről sajnos nem. Az információ sztráda felgyorsulásának segítségével viszont pár perc alatt rá lehet akadni olyan kincset érő cikkekre, mint pl. a welovebalaton.hu oldalán található bejegyzés, ahol szépen össze vannak szedve a híd működtetésével kapcsolatos részletek.

És mi lesz 100 év múlva?

Ezért csodálatos dolog az internet és ha okosan használjuk még az is lehet, hogy 100 év múlva nem leszünk teljesen agyhalottak. Nem úgy, mint A hülyék paradicsoma c. könnyed szatírában, ahol a távoli jövőben tulajdonképpen bárkiből lehet az USA elnöke, még egy igazi izom agyú melák is. 🙂

És mit kaptunk mi, autópálya használók a Kőröshegyi Völgyhíd-tól?

Manapság valamivel több, mint 90 perc alatt elérhető Budapestről a Balaton délnyugati csücske. (autóval /Google Maps) Ez mindenképpen örvendetes hír, mint az is, hogy már csak párat kell aludni és itt a tavasz és a nyár.

Közérdekű információ: Az órákat Március 27-én 02.00 órakor kellett egy órával előre állítani. 🙂

De ez ügyben sem kell annyira megerőltetnünk agyunkat, hiszen okoskészülékeink már ezt is maguktól megteszik.

Ha tetszett a bejegyzés Like-old a Facebook oldalunkat és kövess minket a HD|a Twitteren.

0 válaszok

Írd meg amit gondolsz a cikkről

Szeretnél válaszolni?
Számítunk a véleményedre!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük